Hulp bij financiën

Heb je geen idee waar jouw geld maandelijks naar toe gaat? Wil je graag sparen of van jouw schulden af, maar weet je niet waar je moet beginnen? Geen overzicht in de financiën kan leiden tot andere grotere problemen, zoals schulden. 072 Bewind en Inkomensbeheer biedt hulp bij financiën, door middel van (beschermings)bewind en budgetbeheer. Wij zorgen dat u uw geldzaken en administratie op orde is en blijft. Het wegnemen van geldzorgen geeft u ruimte om u op andere levensgebieden beter te ontwikkelen.

Hoe krijgt u hulp bij financiën?

Tijdens een intakegesprek nemen wij alle mogelijke kosten posten met u door. We doorlopen – eventueel de ongeopende – post en uw bankafschriften om een overzicht te maken van uw inkomsten en uitgaven. Hierdoor ontstaat er een beeld waar uw geld maandelijks naartoe gaat. Indien nodig bieden wij u hulp om uw financiën weer in balans krijgen.

Verder kijken we samen met u of u schulden heeft. Indien u schulden heeft, nemen wij het contact met schuldeisers over, brengen de schulden in kaart en vragen (indien nodig) schuldhulpverlening aan. Ook na de start van het schuldhulpverleningstraject blijven wij u helpen met uw financiën en onderhouden contact met de schuldhulpverlening.

Indien u geen schulden heeft, betalen wij van uw inkomen uw vaste lasten, overige uitgaven en leefgeld. Dit krijgt u op een aparte bankrekening gestort, ook wel een leefgeldrekening genoemd. Het leefgeld is bedoeld voor boodschappen en persoonlijke verzorging. Overige werkzaamheden die wij uitvoeren bij (beschermings)bewind zijn:

  • Bewaken van de inkomsten;
  • Aanvragen van uitkeringen;
  • Onderhouden van contact met instellingen (indien nodig);
  • Afsluiten van verzekeringen;
  • Aanvragen van kwijtscheldingen;
  • Aanvragen van bijzondere bijstand;
  • Aanvragen van toeslagen, zoals huur- en zorgtoeslag;
  • Verzorgen van de belastingaangifte;
  • Het behandelen van de post.

Als ik hulp bij financiën krijg, ben ik dan het overzicht helemaal kwijt?

Het doel van hulp bij financiën is dat u weer overzicht krijgt over uw financiën. Om die reden heeft u 24/7 inzicht in uw financiën door middels van onze cliëntenlogin. Hierin kunt u zelf in de gaten houden hoeveel inkomen u heeft ontvangen en wat er betaald is. Tevens ziet u in dit overzicht uw budgetplan en de hoogte van uw spaargeld. Zo kunt u ook zelf leren beoordelen of er ruimte is voor wat extra’s.

Hoe zorgen jullie ervoor dat ik na jullie hulp mijn financiën weer zelf kan beheren?

Wij vinden het belangrijk dat u de financiën weer overneemt zodra u hiertoe in staat bent. Als u er aan toe bent, kunnen wij samen met u werken aan zelfredzaamheid. Dit houdt in dat u stapsgewijs leert om uw financiën zelf te beheren. Wij leren u stap voor stap inzicht te krijgen en te houden in uw financiën. Dit doen wij door u te leren maandelijks te sparen, zelf belastingaangifte te laten doen, zelf kwijtschelding, toeslagen, voorzieningen aan te laten vragen en zelf de post te laten behandelen. Wij proberen dit traject zo veel mogelijk op de individuele cliënt af te stemmen. We zijn tenslotte niet allemaal hetzelfde, dus een ieder doet dit op zijn eigen tempo. Wilt u weten hoe het werken aan uw zelfredzaamheid eruit kan zien? Klik hier.

Heeft u – tijdelijk of langdurig – hulp bij financiën nodig? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.